Sötét szárnyak segítik a repülést
A legtöbb tengeri madárnak sötét a szárnya, ám eddig fogalmunk se volt
arról, hogy miért. Nemrégiben egy belga–amerikai kutatócsoport azonban rájött
az okra: a sötét tollak jobban felmelegednek, és extra felhajtóerővel járulnak
hozzá a repülés energiamérlegéhez, s ennek köszönhetően tovább, s gyorsabban
képesek repülni e madarak.
A korábbi vizsgálatokban általában olyan tényezőket mértek fel, mint a
párzásban betöltött szerep, a ragadozóik elöli rejtőzködés, vagy épp az
élelemkeresés, és tudtuk, hogy a melaninnak köszönhetően az érintett tollak
ellenállóbbak az UV-sugárzásnak, és a mikrobáknak is. Voltak ugyan vizsgálatok
a tollak repülési hatékonyságával is, ám a használt 3D nyomtatott tollminták
ellentmondásos eredményt adtak. A szárnyak alakjának, illetve az alak
változásainak vizsgálatai jelentették a legfőbb kutatási területet, ebből a
légi járművek tervezése is profitált.
Repülőgépszárnyakkal végzett kísérletek alapján feltételezhető volt,
hogy a szárny színe a madarak esetében is befolyásolja a repülés hatékonyságát.
Most a kutatócsoport tengeri madárfajokat hasonlított össze, felmérve az egyes
fajok rokoni viszonyait, a szárnyaik pontos színét (múzeumi példányokon végzett
standard mérésekkel), illetve a testfelépítésük alapján, megfigyelései adatok
felhasználásával számítógépes modell segítségével ellenőrizték a repülési
képességeiket. A madarakat csoportosították a repülési jellemzőik alapján: szárnycsapással,
szárnycsapás + vitorlázással, vitorlázás + szárnycsapással, illetve vitorlázással
repülők. Amikor a szárnyak színeit és a repülési teljesítményüket vetették
össze, kiderült, hogy azok, amelyeknek a szárnyfelülete több mint 50%-át sötét
szín jellemezte, jobb repülők, ezzel beigazolódott a kiinduláskor feltételezett
összefüggés. A sötétebb szárnyfelület azokra a madarakra volt jellemző inkább,
amelyek eleve több időt töltenek a levegőben, és nagyobb távolságokat tesznek
meg.
Eztán kísérletileg is igyekeztek igazolni a talált összefüggést, ehhez
két valódi szula szárnyat egy szélcsatornában teszteltek. Az egyik szárnynak
csak a vége volt sötét (ilyen a felnőtt szuláé), a másik viszont teljesen sötét
színű volt (ez a fiatal szula szárnyszíne). Nemcsak a légáramlást változtatták,
hanem a napfény melegét szimuláló infravörös megvilágítást, és a szárny állását
is.
Természetesen a sötét szárny jobban felmelegedett, azonban emellett a felhajtóerő
és a légellenállás aránya 20%-kal jobb volt, a szárnyfelszín felső részének magasabb
hőmérséklete ugyanis javítja ezt az arányt, és nagyobb repülési sebességnél ez
az arány kicsit még ennél jobb is lehet. Ennek köszönhetően a madarak tovább
tudnak vitorlázni, lassabban csökken a repülési magasságuk, s így kevesebb
szárnycsapásra van szükség a repüléshez, vagyis nő a repülés hatékonysága. A
hatékonyság egyértelműen hőmérsékletfüggőnek bizonyult.
A kutatók most csupán 15 Kelvin-fokos különbséget állítottak be a
szárnyfelszín és a környezeti levegő hőmérséklete közt, de természetes
körülmények közt ennél nagyobb is kialakulhat. Úgy vélik, hogy érdemes volna
több fajjal, s persze élő madarakkal is tesztelni az összefüggést, és pontosan
kimérni, hogy mikor milyen változások következnek be repülés közben.
A tengeri madarak folyamatosan nagy távolságokat tesznek meg,
forróságban, szélben, egyes albatroszfajok akár évi 120 ezer kilométert is
repülnek, s hónapokon át a levegőben maradhatnak, ezek esetében a hatékonyabb
repülés hatalmas energia-megtakarítást jelent. A fiatal madarak sötétebb
színéhez számos előnyt kötöttek eddig is, most az is bekerülhet ezek közé, hogy
a tapasztalatlan repülő madarakat a szín miatti extra felhajtó erő is segíti a
repülésben.
A filogenetikai elemzésekből az is kiderült, hogy a szárnyak sötétebbé válása
az evolúció során számos különböző alkalommal is megtörtént az eltérő
csoportoknál. A sötétedés legtöbb esetben abban nyilvánult meg, hogy egyre több
melanint halmoztak fel a tollaikban a madarak, néhány esetben az eleve sötét területek nagysága nőtt. Voltak azonban olyan madárfajok
is, amelyekről kiderült, hogy elveszítették a szárnyuk korábban már kialakult sötétségét, feltehetően
a melanintermelés túlzott többletköltségeinek vagy evolúciós hátrányainak köszönhetően.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése