Nem is a közvilágítás a fő fényszennyező?
Az amerikai Tucson városában nemrégiben nagyszabású világítási kísérletet végzett egy német kutatócsoport. Az arizonai város közvilágítását egy 10 napos időszakban a kutatókkal együttműködve üzemeltették, s eközben műholdakról méréseket is végeztek. A kísérlet fő célja az volt, hogy egy városban jelen lévő sokféle fényszennyező forrás közül ki tudják számolni, mekkora részt ad a közvilágítás. Emellett azt is megvizsgálták, hogy lehet-e műholdas megfigyelés alapján becslést végezni a város közvilágításának energiafogyasztásáról. Korábbi vizsgálatokban a világ számos városában igyekeztek már meghatározni a közvilágítás arányát a fényszennyezésben, ám igen nagy szórást adtak az adatok, 13-80% közötti értékekkel, ám nemcsak az értékekben, de a számítási módszerekben is eltérések voltak.
Tucson 2017-ben
átállította a város által üzemeltetett közvilágítását
szabályozható LED-es fényforrásokra, s egyúttal okos városi
módon is működött eztán a közvilágítása, közel valós idejű
fogyasztásméréssel együtt. A város kb. 20 ezer lámpáját
üzemeltetik így, ezen felül további 3000 lámpa jórészt
nátriumgőz fényforrással üzemel, ez nem része a városi
közvilágítási rendszernek.
Voltaképp ez az átállás adott
lehetőséget a kísérletre is 2019 tavaszán, holdfénytől mentes
időszakban.
Bár a világűrből észlelhető városi fények nem árulnak el részleteket a helyi körülményekről (pl. az élővilágra egész más hatású egy park vagy vízpart világítása, mint egy parkolóé), de a mérések így is nagyon sokat lendíthetnek előre a fenntarthatóbb éjszakai világításon.
A LED-es
lámpákat alapjáraton 90%-on üzemeltetik, ezt éjfélkor 60%-ra
csökkentik, néhány útkereszteződés és gyalogátkelő
kivételével, s lámpáról-lámpára rendelkezésre állnak erről
a pontos adatok, így összevethetőek az űrfelvételekkel,
amelyeket a Suomi NPP műhold mérései tettek ki. A városvezetéssel
együttműködve a kísérlet idejére 100-30% közt változtatták a
világítást (ill. ennek egy részét). A műhold átrepüléseikor
végzett méréseket korrigálták a rálátás szöge, a műhold
távolsága (így a város és a műszer közti légréteg
vastagsága) és egyéb hasonló körülmény adta különbséggel,
majd kiszámították, hogy mekkora részt ad a közvilágítás a
város fényléséhez.
Érdekes módon, a legalacsonyabb kísérleti megvilágítás (30%) idején senki se panaszkodott a város lakói közül arra, hogy túl sötét volt az utca, ez azért elgondolkodtató. A "sötét" se akkora az alábbi összehasonlító felvételek alapján, hogy panaszra adna okot.
Az eredmény
igencsak meglepő volt: A 60%-os éjfél utáni világítás esetén
a város fényének mindössze 13%-a, a 90%-os éjfél előtti esetén
pedig 18%-a ered a közvilágításból! Gyakorlatilag ez azt
jelenti, hogy a fényszennyezés jelentős részét egyáltalán nem
a közvilágítás adja, hanem egyéb világítások – a
fényszennyezés elleni akciókban pedig a közvilágításra
koncentráltak az aktivisták. Persze ez egy nagyváros esetére
értendő, hisz egy kistelepülésen, ahol nincsenek fényreklámok,
kirakatok, éjszaka kivilágított irodaházak, nagy
gépjárműforgalom, sportlétesítmények és hasonló
fényszenny-források, ott azért nyilvánvalóan más a helyzet.
A kutatók
mindenesetre igen fontosnak tartják, hogy a fényszenny
csökkentésére tett kísérletek ne álljanak meg a közvilágítás
lecserélésén, hanem komplexen kezeljék a városi világítást, minden egyes fényforrással együtt.
A tucsoni világítás
nem olyan, mint a világ átlaga, Arizonában a csillagászati
obszervatóriumok miatt eltérő a fényszennyezéshez való viszony,
maximált például a reklámok megvilágítása is a környéken,
ráadásul Tucsonban van a Nemzetközi Sötét Égbolt Szövetség központja is. Ám a város példája egyúttal azt is megmutatta,
hogy igen jelentősen csökkenthető a városi közvilágítás
áramfogyasztása az okos város megoldással.
Hasonló
felmérésből ismert két német falu közvilágítása: 28% és 42%
volt a település teljes fényességén belül az arányuk. A világ
fejlett országaiban lévő eltérő világítási kultúra is
hatalmas különbségeket eredményez, azonban ezek esetében nem
ismert, hogy mekkora a közvilágítás részaránya. Az okos városok
terjedésével azonban egyre több helyen lehet hasonló felméréseket
végezni, erre a kutatók ösztönöznek is, így újabb eredményekkel felvértezve talán még
hatékonyabban és helyesebben tudunk majd dönteni a fényszennyezés elleni
intézkedésekkel is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése