Melyik emlékező módszer hatékonyabb?
Ha valakinek igen sok tényt kell megtanulnia, nem árt, ha van egy
jól működő memóriacsapdája, amellyel magába zárhatja, és
szükség esetén bármikor előhívhatja a kívánt adatot. Bár ma
már bármilyen adatot könnyen megtalálhatunk akár könyvben, akár
egy kis internetes kereséssel, egy sebész a műtét közepén mégse
állhat neki anatómiai atlaszt lapozgatni. A nyugati oktatásból
szinte teljesen eltűntek a memóriafeladatok, pedig nem árt, ha
megtanuljuk jól rögzíteni a tudni valókat. Milyen módszerrel
érdemes tanulni? Egy ausztrál kutatócsoport a helyi őslakosok,
illetve az ókori görögök által használt módszert hasonlította
össze.
A kutatók abból indultak ki, hogy egy modern
orvostanhallgatónak a teljes tudása megszerzéséhez hasonló
tanulási folyamaton kell keresztülmennie, mint egy ausztrál
őslakos gyereknek a felnőtté válásáig, vagy amíg a törzs
vénei közé kerülhet. Eleinte csak átfogó képet kap a világról,
ám egyre több, egymásra épült részletre kell emlékeznie, majd
specializálódnak a feladatai.

A törzs véneit nem a koruk, hanem az általuk évtizedek során megőrzött tudás miatt kellett tisztelni, nélkülük az információ elveszett volna, ők voltak a "könyvtár".
Az ókori
görögök módszerét ma memóriapalota néven emlegetik, a lényege
az, hogy az egyes, megjegyezni kívánt adatokat egy képzeletbeli
épület egyes szobáiba helyezi el az ember és valamilyen
szokatlan, érzelmi vagy érzékszervi dologhoz köti; az alapja
pedig az, hogy a térbeli memóriánk az evolúció során igen
hatékonnyá alakult (szemben az összefüggéstelen dolgok listáinak
megjegyzésével).
Az őslakosok módszere nem tér el ettől
gyökeresen, azonban a memóriaelemeket nem épületben, hanem a tájban
helyezi el, ám a különleges,
hely-szó asszociációkat megtoldja még egy-egy történettel is,
amely mintegy körbejárja, elmagyarázza a megtanulandó tényt. (E módszert
kiegészíthetik a művészeti alkotásaikkal, sziklarajzokkal, vagy
épp táncokkal is.) A módszer segítségével az őslakosok 50 ezer éve
sikeresen élnek Ausztráliában, és őrzik kulturális
hagyományaikat, természeti tudásukat, történeteiket.
Az ausztrál kutatók helyi orvosi, ill. egyéb egészségügyi képzést frissen megkezdő, első éves egyetemi hallgatókat vontak be a kísérletekbe, három részre osztva őket: az első egyharmaduk a görög, a második egyharmaduk az őslakos módszert használva, a harmadik egyharmaduk pedig memóriasegítő módszer nélkül kellett megtanuljon egy listát, amelyen lepkék nevei szerepeltek.
A feladat első
részében a listát előképzés nélkül, 10 perces memorizálással
kellett megtanulniuk, majd kis idő múlva számot adtak a
megtanultakról, s mindenkinél lejegyezték, mennyi lepkenevet
tudott visszaidézni.
Ezt követően az adott csoport tagjainak
bemutatták a számukra kiválasztott memóriasegítő módszert
(ebből a harmadik csoport kimaradt), az őslakos módszert az
egyetem parkjának egy részletén, annak bejárásával tanulhatták
meg a hallgatók. A módszer megismerése után visszakapták a
listát, és a megismert módszer segítségével (a harmadik
csoportnak minden módszer nélkül) kellett megtanulniuk.
A
tanulási periódust természetesen a megtanultak előhívása
követte, ezt különböző időpontokban, több alkalommal is
elvégezték, s összevetették az új eredményeket az első, még
módszer nélküli tanulás eredményeivel. Ekkor derült ki, hogy az
őslakos módszerrel tanulók közt háromszor annyian tudták a
lepkék neveit hibátlanul visszaidézni, mint első körben, a görög
módszer megduplázta az első kör eredményét, a módszer nélküli
újra tanulás pedig másfélszeres teljesítménynövekedést
eredményezett.
A kísérlet eredménye egyrészt segítséget jelenthet ahhoz, hogy milyen tanulási, memorizálási módszert érdemes a hallgatóknak bemutatni a hatékonyabb tanulmányok érdekében, másrészt arra is rámutat, mennyire kiválóan működött az őslakosok információ-átadási módszere, s így a kulturális hagyományaik talán még nagyobb értékűvé válhatnak. Az ausztrál őslakosok történeteiben sok ezer éves események őrződtek meg, amelyek hitelességét nem minden kutató ismeri el, ám a most elvégzett egészen egyszerű kísérlet is arra utal, hogy meglehetősen hatékony volt az információ átadása.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése